De gemeenteraad heeft op 29 september 2016 ingestemd met de Winkelvisie met 12 tegen 9 stemmen. Het gaf precies de nieuwe verhoudingen aan: alle coalitiepartijen, D66, VVD en CDA, stemden voor. De hele oppositie, HBB, GroenLinks en PvdA stemden tegen. Waarom stemde de fractie van GroenLinks tegen?
Het college stelt voor om de Winkelvisie van onderzoeksbureau DTNP integraal over te nemen. Dat kan GroenLinks niet doen, omdat wij het niet integraal eens zijn met de visie. GroenLinks kan weliswaar de hoofdlijnen van de Winkelvisie onderschrijven, maar onze fractie had veel opmerkingen en kritiekpunten aangegeven. Daar is voor GroenLinks veel te weinig mee gedaan. Hieronder onze 3 grootste kritiekpunten:
1. Noodzaak van een grote supermarkt ontbreekt
Allereerst, de noodzaak voor uitbreiding van het supermarktsegment ontbreekt. De Winkelvisie van DTNP stelt: "dat er enige marktruimte bestaat voor uitbreiding van het supermarktaanbod in Heemstede en noemt 1.000 tot 1.500 m2 winkeloppervlak als optimum voor een supermarkt. De onderbouwing daarvan is gebaseerd op wat inwoners van Heemstede zouden uitgeven aan eten (“food”), € 2302 per inwoner per jaar. Maar dat geven we ook uit aan de vele speciaalzaken op de Binnenweg aan “food”. Dus dat bedrag zal veel lager zijn!
2. Waarom geen buurtsupers?
GroenLinks vindt dat het college meet met twee maten. De Winkelvisie stelt een beleid vast om winkels te concentreren in de winkelgebieden, dus geen buurtwinkels in de woonwijk. De collegepartijen stellen dat de politiek het aan de markt moeten overlaten. “Wie zijn wij om te beoordelen of een businessplan haalbaar is”, aldus de verantwoordelijk wethouder. De Vomar heeft een plan, ook nog eens met extra parkeerplaatsen, dus prima! Maar stel, dat er over vijf jaar een plan komt voor een buurtsuper in de Indische buurt, dan zou dat niet mogen?
3. De verkeersveiligheid
De verkeersveiligheid op de Binnenweg is een groot probleem. Uit de enquête van GroenLinks en PvdA onder het winkelend publiek op de Binnenweg in maart 2016 bleek dat de helft van alle ondervraagden wel eens een ongeval of bijna ongeval heeft gezien, en 15% was betrokken bij een ongeval of bijna ongeval. Het college stelt dat het vergroten van de verkeersveiligheid op de Binnenweg, waaronder de aanpassing van de bestaande weginrichting, één van de maatregelen is die nader zal worden uitgewerkt.
GroenLinks vindt dat er een totaal plan moet komen voor het vergroten van de verkeersveiligheid, inclusief een plan voor het beter benutten van de huidige parkeerplaatsen, een betere bewegwijzering, een plan voor beter communiceren dat de auto’s in de winkelstraten te gast zijn, en zorgen voor spreiding van het autoverkeer door gedifferentieerde parkeertarieven. Het vergroten van de verkeersveiligheid moet met daadkracht worden aangepakt. Voor GroenLinks mogen we morgen daarmee beginnen, en dan niet alleen voor de Raadhuisstraat en de Binnenweg, maar ook voor het winkelgebied bij het station en de Zandvoortselaan, en de Jan van Goyenstraat.
GroenLinks zal de verdere uitwerking van de plannen kritisch volgen en met eigen voorstellen ter verbetering komen.