Wat zijn de belangrijkste punten voor de fractie die in juni gerealiseerd zijn?

1. De komgrens bij de Cruquiusweg wordt zo’n 200 meter opgeschoven en dat deel van de weg wordt een 50 km weg i.p.v. 80 km. En met 19 bomen erbij, wordt de entree een stuk groener. Onze wethouder Nicole Mulder heeft daarvoor een deal met de provincie kunnen sluiten.
  2. De gemeente gaat aan de slag met de uitvoering van het verbeteren van de afvalinzameling, waarvoor we eerder een motie hadden ingediend. Zo komt er na de zomer een campagne om het scheiden van GFT-afval te verbeteren, o.a. door in de zomer de groenbakken vaker te legen, kleine groenbakjes te verstrekken voor de hoogbouw, en een voorlichtingscampagne. Wegbrengparkjes worden uitgebreid met extra containers om meer plastic, papier en glas weg te brengen. En het wordt mogelijk om ook drinkkartons weg te brengen. Dit allemaal om de hoeveelheid restafval te verminderen.
  3. De nota ecologie is vastgesteld. Daardoor gaat de gemeente integraler werken met veel meer aandacht voor onze biodiversiteit, ecologische verbindingen en ecologisch groenbeheer. Daar zijn we blij mee. Wat goed is voor de dieren en planten, is goed voor de mensen.
  4. De gemeente kan verder met de uitwerking van de plannen om de Van Merlelaan, Camplaan en Valkenburglaan in te richten als 30 km wegen. Dit is de start van de uitvoering van het wegcategoriseringsplan, waarmee voor Heemstede bijna overal 30 km de norm is.
  5. De gemeente kan het participatietraject starten voor het plaatsen van zonnepanelen op de parkeerplaats bij de sportvelden en het zwembad.
  6. We hebben het jaarplan van het mobiliteitsfonds Zuid-Kennemerland vastgesteld, waardoor projecten door kunnen zoals uitbreiding van de fietsenstalling bij het station, en de aanpassing van de bewegwijzering en stoplichten, zodat het autoverkeer beter doorstroomt en minder door het centrum rijdt.
  7. We hebben een motie unaniem door de raad gekregen met een moreel appel aan de projectontwikkelaar voor behoud van het voormalige postkantoor aan de Binnenweg. Of het gaat helpen? De eerste signalen zijn, dat ze doorgaan met hun plannen om het pand te slopen en daarvoor winkels en appartementen te bouwen. Een project van 13 in een dozijn, waarbij een karakteristiek gebouw uit de periode van wederopbouw helaas verloren gaat.
  8. En we hebben als raad een zienswijze over de verstedelijkingsvisie van de MRA, de Metropool Regio Amsterdam. Kern van onze reactie is dat voor Heemstede groen, natuur en ruimte voor rust en recreatie belangrijke functies zijn, die even belangrijk zijn als woon- en werkfuncties. En we hebben weer gepleit voor het behoud van Heemstede-Aerdenhout als intercity station en als OV-knooppunt, en de omlegging van de N201 als auto-, snelbus- en snelfietsverbinding. We willen echt van het doorgaand verkeer en vrachtverkeer af. Hopelijk gaat ook onze motie om een Milieuzone in te stellen voor vrachtauto’s daartoe bijdragen.