ProRail heeft in oktober de overweg veiliger gemaakt met klaphekken, borden en Andreaskruizen. De gemeente was in overleg met ProRail en de bewoners over een definitieve oplossing. GroenLinks wil een overweg, die recht doet aan het algemeen belang om te kunnen recreëren en die ook de belangen van de omwonenden respecteert.

 

Tot grote verbazing van de fractie van GroenLinks, en van álle fracties in de gemeenteraad, heeft ProRail in oktober de fracties van D66, VVD en CDA benaderd voor een eventuele financiële bijdrage voor de realisatie van een definitieve (al dan niet innovatieve) beveiliging van de overweg bij Alverna. Gesproken is over een kleine tunnel, minder luid klinkende bellen, e.d. De fracties van HBB, PvdA en GroenLinks waren niet interessant voor ProRail. Raar, want daar zitten toch 8 van de 12 raadsleden bij die voor het open houden van de overweg hebben gestemd. En raar, want een organisatie als ProRail zou toch moeten weten dat de gemeenteraad daarover gaat en niet de fractievoorzitters van drie collegepartijen. Dat is ook wat ProRail als antwoord kreeg op hun bedelactie.

Blijkbaar heeft ProRail na die gesprekken voor zich geconcludeerd dat er geen geld te halen valt en hebben ze vervolgens gekozen, zonder verder overleg met gemeente en met omwonenden, voor een AHOB met lichten en bellen. Dat is voor GroenLinks niet acceptabel. Weer een stap van ProRail zonder dat daar enig overleg over geweest is. Ook de bewoners van de Laan van Alverna zijn, begrijpelijk, heel boos en hebben aangekondigd dat als ProRail een AHOB plaatst, dat zij de Laan van Alverna weer met een hek gaan afsluiten.

Waarom is een AHOB geen definitieve oplossing?

Na het definitieve raadsbesluit van 29 september heeft ProRail kort daarna de overweg veiliger gemaakt met klaphekken, borden en Andreaskruizen. Dat is voor GroenLinks een goede tijdelijke oplossing in afwachting van een definitieve oplossing: een overweg, die zowel recht doet aan het algemeen belang voor wandelaars en fietsers om te kunnen recreëren en die ook de belangen van de omwonenden respecteert.

Een AHOB met lichten en bellen geeft overlast voor omwonenden en is daarom geen goede definitieve oplossing voor ons. Bovendien is het een heel dure oplossing. ProRail noemt een bedrag van 1,4 miljoen EURO dat nodig is voor een AHOB, een in onze ogen veel te hoog bedrag. Er ligt een advies van Grontmij in opdracht van de Fietstersbond, dat het voor 350.000 EURO zou kunnen. ProRail heeft zelf aangegeven dat er in april volgend jaar duidelijkheid komt of een innovatieve veilige overweg mogelijk is. ProRail moet echt met iets beters kunnen komen: een betere en ook veel goedkopere oplossing!