Het gaat GroenLinks te ver om met alle maatregelen van de Winkelvisie in te stemmen, vooral ook omdat bereikbaarheid en beleving ten koste kunnen gaan van de uitstraling van het winkelcentrum. Bereikbaarheid en beleving kunnen ook ten koste gaan de leefbaarheid, een onderbelicht aspect van de Winkelvisie. Er moeten ook mensen kunnen blijven wonen in en rond de winkelgebieden van Heemstede?
Toch steunt GroenLinks de uitvoering van de Winkelvisie, omdat we door de collegewisseling al een jaar hebben verloren. Gemeente en ondernemers moeten aan de slag. Bovendien is de besluitvorming van een aantal hete hangijzers uit de Winkelvisie gehaald, zoals de ondergrondse parkeergarage en een nieuw te bouwen grote Vomar supermarkt aan de Binnenweg, de parkeertarieven en het terrassenbeleid.
Groenlinks wil aparte besluiten kunnen nemen en zegt met het instemmen met de Winkelvisie niet overal definitief ja tegen, zeker als het gaat om verkeersmaatregelen, meer horeca en terrassen en de parkeertarieven.
En een grote ondergrondse parkeergarage erbij met een grote Vomar, daar blijft GroenLinks dus tegen. GroenLinks ziet een toekomstbeeld opdoemen van de Binnenweg en Raadhuisstraat, waar de klanten van de ondernemers vertoeven op een van de vele terrasjes, met uitzicht op een file auto's, en op mopperende fietsers en voetgangers die er niet door kunnen.
GroenLinks wil aan de slag en heeft daarom nu ja gezegd tegen een hoop maatregelen voor de korte termijn. Het gaat om maatregelen die de winkels in heel Heemstede kunnen helpen om meer te floreren, zoals:
- Het goed bewegwijzeren van alle winkelgebieden;
- Nieuwe bebording om het verkeer beter te reguleren;
- Het optimaliseren van het parkeren aan de Binnenweg, de Jan van Goyenstraat en de Zandvoortselaan;
- Het vergroten van de verkeersveiligheid op de Binnenweg, waaronder zebra’s, een iets bredere en deugdelijkere fietsstrook en blindengeleidelijnen.
- Voorrang op de ijzeren brug, de brug ter hoogt van de Kerklaan, hoewel GroenLinks daar liever éénrichtingsverkeer ziet met alleen verkeer in noordelijke richting;
- Het optimaliseren van fietsparkeren;
- Het groener en schoner houden van de winkelgebieden, met geraniumbakken en een soort elektrische stofzuiger;
- Meer communicatie en marketing, waarvoor het college in september al komt met een voorstel voor “villagemarketing”.